همانطور که می‌دانید الکتروموتور یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را می‌گیرد و با انجام فرآیندهای مختلف بر روی آن، انرژی مکانیکی تولید می‌کند. الکتروموتورها دستگاه‌های فوق‌العاده پرکاربردی هستند و در سراسر جهان در صنایع مختلف کاربرد دارند به همین دلیل یکی از مهم‌‌ترین دستگاه‌های الکتریکی در صنعت به شمار می‌روند. الکتروموتورها را می‌توان با استفاده از فاکتورهای مختلف دسته بندی کرد که یکی از این فاکتورها، تک فاز یا سه فاز بودن آنها است. در مطلب پیش رو قصد داریم به الکتروموتور تک فاز بپردازیم و چند نمونه از الکتروموتورهای تک فاز پرکاربرد را به شما معرفی کنیم. با هیپکو همراه باشید. 

 

آشنایی با الکتروموتور تک فاز 

اگر مطالب ما را در هیپکو دنبال کرده باشید، ما در مطلب “ همه چیز درباره الکتروموتور ” به طور کامل الکتروموتورها را معرفی کردیم و به انواع الکتروموتورها و کاربردهای آنها پرداختیم. یکی از الکتروموتورهای پرکاربرد که سراسر جهان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد الکتروموتور تک فاز است. به الکتروموتوری تک فاز گفته می‌شود که با استفاده از برق تک فاز شهری کار می‌کند و انرژی مکانیکی تولید می‌کند. 

 

الکتروموتورهای تک فاز به دلیل اینکه می‌توانند با برق شهری کار کنند، کاربردهای فراوان خانگی، تجاری و صنعتی دارند. البته توان خروجی این الکتروموتورها از الکتروموتورهای سه فاز پایین‌تر است اما به دلیل اینکه دسترسی به برق تک فاز تقریبا در همه‌ی فضاها وجود دارد، کاربرد این الکتروموتورها بیشتر از الکتروموتورهای سه‌ فاز است.

 

الکتروموتورهای تک فاز با الکتروموتورهای سه فاز تفاوت‌ ظاهری ندارند و معمولا برای تشخیص تک فاز یا سه فاز بودن دستگاه باید اطلاعات مربوط به دستگاه را چک کرد. الکتروموتورهای تک فاز دو شبکه سیم پیچ دارند که با برق ۲۲۰ ولت شهری کار می‌کنند و به راحتی می‌توان آنها را حمل یا نصب کرد.

 

بدنه الکتروموتورهای تک فاز از دو نوع پوسته چدنی و آلومینیومی تهیه می‌شوند که پوسته چدنی مقاومت بیشتری نسبت به نوع آلومینیومی دارد اما سنگین‌تر از آن است. الکتروموتورهای بدنه آلومینیومی در مناطق گرم‌تر کاربرد دارد چرا که مقاومت آنها در برابر سرما پایین‌تر است.اما در مناطق سردسیر، الکتروموتورهای بدنه چدنی کاربرد بیشتری دارند. 

 

الکتروموتور تک فاز چه کاربردهایی دارد؟

الکتروموتور تک فاز چه کاربردهایی دارد؟

الکتروموتور تک فاز چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم الکتروموتور تک فاز یکی از پرکاربردترین موتورهای الکتریکی است که مصارف مختلف تجاری، خانگی و صنعتی بسیاری دارد. این موتورها به دلیل اینکه انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند و این کار را با استفاده برق تک فاز شهری انجام می‌دهند کاربردهای خانگی فراوانی دارند. به طور مثال از این الکتروموتورها در ماشین‌های لباسشویی، کولرهای آبی، یخچال‌ها، پرینترها، پمپ‌های آب خانگی و … به صورت گسترده استفاده می‌شود. این الکتروموتورها در صنایعی که به برق سه فاز دسترسی ندارند هم بسیار پرکاربرد هستند چرا که نیاز صنایع مورد نظر را به خوبی برطرف می‌کنند. الکتروموتورهای تک فاز کاربرد‌های فراوانی نیز در صنعت ساختمان دارند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به استفاده در موتور بالابرها، میکسرهای بتن، دریل‌ها، چکش‌های برقی و … اشاره کرد. 

 

انواع الکتروموتورهای تک فاز

به طور کلی الکتروموتورهای تک فاز چهار نوع کلی دارند که عبارتند از:

 

۱) الکتروموتور تک فاز موتور القایی با فاز شکسته

الکتروموتور تک فاز با فاز شکسته دارای پیچه اصلی و پیچه استارت است که پیچه استارت وظیفه دارد مقاومت بیشتر تولید کند. پیچه استارت این دستگاه نسبت به پیچه اصلی، معمولا دور کمتر و سیم‌های نازک‌تری دارد. نگه داشتن موتور در حالت پیچش هم بر عهده پیچه اصلی دینام است. از جمله کاربردهای این الکتروموتور می‌توان به روشن و خاموش کردن دستگاه‌هایی مانند فن‌ها و دمنده‌ها اشاره کرد که به گشتاورهای پایین نیاز دارند. 

 

۲) الکتروموتور تک فاز با خازن دائمی اسپلیت

این نوع از الکتروموتورهای تک فاز، یک خازن دارند که به صورت سری به پیچه استارت متصل هستند. زمانی که الکتروموتور به سرعت چرخش مورد نظرش برسد، خازن به عنوان یک پیچه کمکی فعالیت می‌کند. از این نوع الکتروموتور در کاربری‌هایی استفاده می‌شود که روشن و خاموش‌ شدن‌های با سرعت بالا دارند. 

 

۳) الکتروموتورهای تک فاز با استارت خازنی

این الکتروموتورها دارای یک خازن سری برای بالا بردن سرعت استارت زدن دستگاه هستند. در ساختار این موتورهای الکتریکی یک سوئیچ گریز از مرکز تعبیه شده و زمانی که سرعت دستگاه به بازه ۷۵٪ می‌رسد باعث می‌شود پیچه استارت از مدار خارج می‌شود. در ضمن به دلیل اینکه خازن با مدار استارت موازی است، گشتاور بیشتری تولید می‌گردد. این نوع الکتروموتور تک فاز در کاربری‌هایی مانند تسمه نقاله‌ها، پمپ‌ها، دمنده‌های بزرگ و چرخ‌ دنده‌ای کاربرد دارند. 

 

۴) الکتروموتورهای تک فاز موتور القایی یا حلقه اتصال کوتاه

این الکتروموتورها دارای یک کلاف هستند. زمانی که موتور استارت می‌خورد، یک حلقه مسی اطراف قطب الکتروموتور را احاطه می‌کند که این اتفاق باعث می‌شود قطب الکتروموتور دو تکه شود و میدان مغناطیسی در قسمتی که دارای سایه است کاهش پیدا کند. اختلاف مغناطیسی که به‌وجود می‌آید باعث می‌شود در محورها چرخش ایجاد شود. این الکتروموتورها قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر الکتروموتورها دارند. 

 

الکتروموتورهای تک فاز هیپکو

همانطور که می‌دانید گروه صنعتی هیپکو سال‌ها است در زمینه تامین، ساخت و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی فعالیت دارد. یکی از محصولات پرفروش گروه صنعتی هیپکو الکتروموتورها هستند که بدون شک از مهم‌ترین ماشین‌آلات صنعتی به حساب می‌آیند. هیپکو الکتروموتورهای با کیفیتی عرضه می‌کند که عبارتند از:

 

الکتروموتور معمولی AC

 این الکتروموتور در دو نوع تک فاز و سه فاز ارائه می‌شود، بازده بالایی دارد، ضریب قدرت مناسبی دارند و به نوسان ولتاژ حساسیت ندارند. 

 

الکتروموتور سرو موتور

این الکتروموتور هم به صورت تک فاز و هم به صورت سه فاز ارائه می‌شود، راندمان بالایی دارد، تعمیر و نگهداری آن آسان است، اندازه کوچکی دارد و قیمت آن هم بسیار مناسب است. 

 

الکتروموتور دو سرعته

الکتروموتور دو سرعته با نام‌های دو دور، دالاندر و چند سرعته هم شناخته می‌شود. این الکتروموتورها اتلاف انرژی و برق کمتری دارند، سرعت بالاتری دارند، کاربرد بسیار زیادی دارند و به صورت تک فاز هم موجود هستند. 

 

الکتروموتور ترمزدار

الکتروموتور ترمزدار هم به صورت تک فاز و هم به صورت سه فاز موجود است. این الکتروموتور، تک سرعته و دو سرعته دارد، به صورت پیوسته کار می‌کند، به صورت کاملا مهندسی طراحی شده، عملکرد بسیار سریعی دارد و فنک خنک کننده آن محصور است. 

 

جمع بندی

الکتروموتورها بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی می‌شوند که یکی از آنها تک فاز و سه فاز بودن الکتروموتورها است. الکتروموتورهای تک فاز کاربرد بیشتری نسبت به الکتروموتورهای سه فاز دارند چرا که می‌توانند با استفاده از برق شهری فعالیت کنند. الکتروموتورهای تک فاز به چهار نوع کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: الکتروموتور تک فاز موتور القایی با فاز شکسته، الکتروموتور تک فاز با خازن دائمی اسپلیت، الکتروموتورهای تک فاز با استارت خازنی و الکتروموتورهای تک فاز موتور القایی یا حلقه اتصال کوتاه.