همانطور که می‌دانید الکتروموتور یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنایع جهان است که انواع مختلفی دارد و برای مقاصد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الکتروموتورها مانند دستگاه‌ها و وسایل صنعتی دیگر، اجزای ثابت و متحرکی دارند که اگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شوند که یکی از رایج‌ترین این مشکلات، گرم شدن بیش از حد یا داغ شدن الکتروموتور است. در ادامه این مطلب قصد داریم علت داغ شدن الکتروموتور را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

برای اینکه علل شایع خرابی‌ الکتروموتورها که داغ شدن می‌تواند یکی از مهم‌ترین ایرادات این دستگاه‌ها باشد را مورد بررسی قرار دهیم، بد نیست ابتدا کمی با الکتروموتورها آشنا شویم تا دلایل مشکل‌دار شدن این دستگاه‌ها را بهتر درک کنیم.

 

الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور یک دستگاه یا موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را می‌گیرد و با انجام فرآیندهای مختلف به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، الکتروموتورها از بخش‌های مختلف ثابت و متحرک تشکیل شده‌اند. این دستگاه‌ها دو بخش مکانیکی و چند بخش الکتریکی دارند. نام بخش مکانیکی اول، استاتور است که قسمت ثابت الکتروموتور است و بخش مکانیکی دوم هم که متحرک است، روتر نام دارد. علاوه بر دو بخش یاد شده، الکتروموتورها چند بخش الکتریکی هم دارند که از جمله آنها می‌توان به آرمیچر و آهنربا اشاره کرد. این دستگاه‌ها معمولا دو جز مهم دیگر هم دارند که بلبرینگ و کموتاتور نام دارند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله الکتروموتور چیست؟ را بخوانید.

 

حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا در این مطلب، بخش‌های مختلف الکتروموتورها را به شما معرفی کردیم. دلیل این معرفی، آشنا شدن شما با اجزای مختلف الکتروموتورها بود چرا که عموما خرابی‌های شایع موتورهای الکتریکی در این اجزا اتفاق می‌افتد. 

 

دلایل اصلی خرابی الکتروموتورها

دلایل اصلی خرابی الکتروموتورها

دلایل اصلی خرابی الکتروموتورها

چنانچه در بخش قبلی توضیح دادیم، الکتروموتورها بخش‌های مختلفی دارند که ممکن است به دلایل مختلف دچار ایراداتی شوند که در نهایت می‌توانند باعث خرابی الکتروموتور یا کاهش کیفیت خروجی آن شوند. از جمله مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند به خرابی این موتورهای الکتریکی منجر شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داغ شدن بیش از حد الکتروموتور
  • لرزش بیش از حد الکتروموتور
  • آلودگی‌های عوامل خارجی
  • تحمل اضافه بار الکتریکی
  • پایین آمدن مقاومت الکتروموتور

 

موارد ذکر شده به صورت عمومی، مهم‌ترین دلایل خرابی در الکتروموتورها هستند اما اگر بخواهیم شایع‌ترین مشکل در الکتروموتورها را نام ببریم، قطعا بیشترین ایرادی که این دستگاه‌های الکتریکی با آن درگیر هستند، داغ شدن آنها است.

 

علت داغ شدن الکتروموتور

حال که با مشکلات شایع الکتروموتورها آشنا شدیم، در این بخش از مطلب قصد داریم مهم‌ترین مشکل، یعنی داغ شدن الکتروموتورها را مورد بررسی قرار دهیم. دلیل اهمیت داغ شدن بیش از حد الکتروموتور و لزوم توجه ویژه به آن، مشکلاتی است که در صورت تداوم این اتفاق برای دستگاه ایجاد می‌شود و عمر آن را کاهش می‌دهد. مهم‌ترین دلایل داغ شدن الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز به شرح زیر هستند:

  • تهویه نامناسب اطراف و داخل الکتروموتور
  • رطوبت بالا در محیط نصب الکتروموتور
  • اعمال بار زیاد روی الکتروموتور
  • کم بودن یا زیاد بودن فرکانس
  • کم بودن یا زیاد بودن ولتاژ ورودی
  • عدم روغن‌کاری صحیح موتور

 

این موارد مهم‌ترین دلایلی هستند که به عنوان علت داغ شدن الکتروموتور  شناخته می‌شوند اما تنها دلیل این اتفاق نیستند. دلایل دیگر داغ شدن الکتروموتورها به شرح زیر هستند:

  • راه‌اندازی نادرست الکتروموتور
  • لرزش بیش از حد مجاز الکتروموتور
  • بالانس نبودن محوری و شعاعی الکتروموتور
  • اختلاف در هم سطح بودن استاتور و روتور
  • عمل نکردن صحیح سیستم‌های کنترلی الکتروموتور
  • استفاده در سیکل‌های کاری نامناسب
  • خراب شدن سیستم ترمز الکتروموتور
  • شل شدن پروانه‌های خنک کننده در الکتروموتور
  • حرکت محوری غیر مجاز در الکتروموتور
  • خراب شدن کلاچ، کوپلینگ یا گیربکس الکتروموتور
  • خراب شدن یا کالیبره نبودن سنسورهای موتور
  • و …….

 

چطور جلوی داغ شدن الکتروموتور را بگیریم؟

چطور جلوی داغ شدن الکتروموتور را بگیریم؟

چطور جلوی داغ شدن الکتروموتور را بگیریم؟

همانطور که مشاهده کردید، دلایل مختلفی برای داغ شدن الکتروموتورها وجود دارد که یا عموما محیطی هستند یا مربوط به قطعات و عملکرد خود الکتروموتور می‌شوند. درباره عوامل محیطی، کاری که صاحبان صنایع باید انجام دهند، فراهم کردن شرایط مناسب برای فعالیت این موتورهای الکتریکی است. 

 

به طور مثال، الکتروموتور باید در فضایی نصب شود که رطوبت پایینی دارد. یعنی اگر فضای کار موتور در یک اکوسیستم مرطوب است باید از دستگاه‌های رطوبت گیر یا دستگاه‌های تهویه مطبوعی استفاده شود که رطوبت را تا جای ممکن کاهش می‌دهند. 

مورد دیگری که درباره عوامل محیطی وجود دارد گرما است. اگر الکتروموتور قرار است در هوای گرم با فضایی که دمای بالایی دارد فعالیت کند و فن‌های دستگاه توانایی خنک کردن آن را به میزان لازم ندارند بهتر است محیط فعالیت الکتروموتور خنک‌تر شود تا موتور، به بازدهی مورد نیاز خود برسد. 

 

اما عوامل مهم دیگری هم هستند که بر فعالیت الکتروموتورها و میزان توان خروجی این دستگاه‌ها تاثیر می‌گذارند. از مهم‌ترین این موارد، کیفیت قطعات استفاده شده و مهندسی به روز در ساخت آنها است. توصیه ما در گروه صنعتی هیپکو این است که الکتروموتورهایی را تهیه کنید که کیفیت قطعات و اجزای آنها بالا و منطبق بر استانداردهای جهانی است. به طور مثال یکی از مهم‌ترین اجزای الکتروموتورها گیربکس این دستگاه‌ها است که می‌تواند در عملکرد و خروجی دستگاه تاثیر به‌سزایی داشته باشد. 

ما در گروه صنعتی هیپکو، بهترین گیربکس‌ها و با کیفیت ترین قطعات را در ساخت الکتروموتورها مورد استفاده قرار می‌دهیم که همین موضوع باعث می‌شود، عمر قطعات، نحوه کارکرد و توان خروجی دستگاه‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد. 

 

الکتروموتورهایی که ما در هیپکو ارائه می‌دهیم، بدون شک از کارآمدترین الکتروموتورهای موجود در بازار ایران هستند. این الکتروموتورها همگی کیفیت بسیار بالایی دارند، منعطف و کم استهلاک هستند و مهم‌تر از همه، بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی شده‌اند.

 

کیفیت بالای الکتروموتورهای هیپکو باعث می‌شود مشکلات شایعی که دیگر الکتروموتورها دارند کمتر برای این دستگاه‌ها اتفاق بیفتد. اگر عوامل محیطی برای استفاده الکتروموتورها مناسب باشد، قطعات این دستگاه‌ها خیلی دیر به استهلاک می‌افتند و خود الکتروموتور هم از دمای متعادل خارج نمی‌شود که در نتیجه می‌توان به مدت طولانی، از این دستگاه‌ها بدون مشکل استفاده کرد. 

 

خرید الکتروموتور از گروه صنعتی هیپکو

گروه صنعتی هیپکو، مجموعه‌ای است که سال‌ها در زمینه تامین، ساخت و واردات تجهیزات صنعتی فعالیت دارد. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که امروز توسط هیپکو ارائه می‌شود، الکتروموتورها هستند که در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. الکتروموتورهای هیپکو عبارتند از: